Інтерактивні вправи (література)



"Кайдашева сім'я"

 І. Літературний диктант

  1.  У якому селі жили Кайдаші?
  2. Тема першої розмови Карпа та Лавріна
  3. Ким працював Омелько Кайдаш?
  4. Місто,куди Кайдаші їздили на ярмарок
  5. Скільки п’ятниць на рік постив Омелько? Чому?
  6. Яких рис характеру набралася від панів Кайдашиха,що вона уміла добре робити?
  7. Як дражнили на селі Кайдашиху?
  8. Дівоче прізвище Мотрі.
  9. Що збиралася робити Мортя, коли до неї почав залицятися Карпо?
  10. Що пообіцяв Омелько Кайдаш на оглядинах у Довбишів.
  11. Коли Карпо вперше підняв руку на батька?
  12. Як Кайдашиха обізвала Мотрю,розмовляючи з кумою?
  13. За яких обставин Лаврін познайомився з Мелашкою?
  14. У якому селі жила Мелашка?
  15. Дівоче прізвище Мелашки.
  16. З ким Мелашка ходила до Києва напередодні Великодня?
  17. Чим займалася Мелашка,залишившись у Києві?
  18. Коли Кайдашиха перестала знущатися  над Мелашкою?
  19. Основна причина смерті  Омелька Кайдаша,за яких обставин він помер?
  20. Якому з братів ,за українським звичаєм, діставалося батьківське добро?
  21. Яке око вибила Мотря свекрусі?
  22. Коли розкопали «клятий горб»?
  23. Чому Мотря полізла на горище Кайдашихи?
  24. Яка розв’язка повісті?

ІІ. Гра  « Відгадай героя за його описом »

1.     « Широкий в плечах, з батьківськими карими очима, з блідуватим лицем. Тонкі пружки його блідого лиця з тонкими губами мали в собі щось неласкаве. Гострі темні очі були ніби сердиті »
2.     « Вже не молода не, але й не стара, висока, рівна, з довгастим лицем, з сірими очима, з тонкими губами та блідим лицем»
3.     «Була невелика на зріст, але рівна,як струна,гнучка, як тополя, гарна, як червона калина, довгообраза, повновида, з тонким носиком. Щоки червоніли, як червонобокі яблучка, губи були повні та червоні, як калина. На чистому лобі були ніби намальовані веселі тонкі чорні брови,густі – прегусті, як шовк»
4.     « Висока на зріст, рівна станом, але не дуже тонка, з кремезними ногами, з рукавами позакачуваними по лікті, з чорними косами, вона була ніби намальована на білій стіні. Загоріле рум’яне лице ще виразніше малювалось з чорними тонкими бровами, з темними блискучими, як терен, облитий дощем, очима. В лиці, в очах було розлите щось гостре, палке, гаряче, було видно розум з завзяттям і трохи з злістю»
5.     « Широкі рукава закачались до ліктів; з-під рукавів було видно здорові загорілі жилаві руки. Широке лице було сухорляве й бліде, наче лице в ченця. На сухому високому лобі набігали густі дрібні зморшки. Кучеряве посічене волосся стирчало на голові, як пух,і блищало сивиною»
6.     « Молоде  довгасте лице було рум’яне. Веселі сині, як небо , очі світились привітно й ласкаво. Тонкі брови, русяві дрібні кучері на голові,тонкий ніс, рум’яні губи – все подихало молодою парубочою красою. Він був схожий з виду на матір».
7.     7 «… замолоду довго служила в дворі,у пана, куди її взяли дівкою. Вона вміла добре куховарить і ще й тепер її брали до панів та до попів за куховарку на весілля, на хрестини та на храми. Вона довго терлась коло панів і набралась од їх трохи панства».
8.     Стельмах, небагатослівний,забобонний, «зазнав  панщане горе», полюбляє перехилити чарку.
9.     Лагідний, жартівливий, неконфліктний, романтичний.
10.   « Має серце з перцем», «бриклива, як муха у Спасівку»,заможна, галаслива, жорстока.
11.  Вродлива, добра, лагідна,з  бідної сім’ї, тиха.
12.  Мовчазний, жорстокий,» з нього буде добрий посіпака», працьовитий.
13.  «Від її погляду молоко кисне», « на словах ,як на цимбалах грає», сварлива,улеслива, любляча бабуся.
14.  «… ходив до церкви щонеділі не тільки на службу,а навіть на вечірню ,говів два рази на рік, горнувся до духовенства, любив молитися і постити; він понеділкував і постив дванадцять п’ятниць на рік, перед  декотрими празниками…»
15.   Зла й жорстока жінка, яка виколює свекрусі око. Вона навіть не вболіває за свій вчинок, а радіє.
16.  Вразлива людина, поважає своїх батьків, любить молодших братиків і сестричок.
17.  Він і хлопчиком не мовчав батькові,а завівши власну сім’ю відчував потребу відділитися. Він відчуває відповідальність за свою сім’ю, дружину, тому і обороняє її від нападів матері й батька, зневажаючи їхнім авторитетом, піднімаючи руку на Кайдаша  й руйнуючи тим самим патріархальні традиції цілковитої покірності батькам.

18. Грає на сопілці, відчуває красу природи,з повагою ставиться до людей. Має чутливу душу,але поступово він втягується в родинну колотнечу, стає егоїстичним і байдужим.


"Хіба ревуть воли , як ясла повні?"


 І. Літературний диктант

1.     Назвати повне ім’я Чіпки
2.     У якому віці Чіпку віддали у найми і до кого?
3.     Кого найбільше в дитинстві любив Чіпка?
4.     До кого став підпасичем Чіпка?
5.     Кого в романі названо «польовою царівною»?
6.     Які прізвища мав батько Чіпки,назвати його справжнє прізвище?
7.     За що батька Чіпки віддали у москалі?Хто був свідком його загибелі?
8.     Хто мріяв про хату теплу, жінку – любку та малу дитину?
9.     Де вперше Чіпка зустрівся з Галею?
10.                       Хто пообіцяв Чіпці написати прошеніє в суд, коли у нього відібрали             землю?
11.                       Назвати імена та прізвиська друзів Чіпки
12.                       Коли  вперше Чіпка ступив на слизьку дорогу?
13.                       Як звали батьків Галі?
14.                       Які перешкоди долає Чіпка, щоб посватати Галю?
15.                       Яку умову поставила Галя Чіпці перед одруженням?
16.                       Кого в селі ставили за приклад своїм дітям?
17.                       Чи покинув Чіпка своє ремесло після одруження, чим займався?
18.                       Куди запропонували селяни вибрати Чіпку?
19.                        Чому Чіпці запропонували, вийти в «одставку»?
20.                       Як загинув Максим Гудзь?
21.                       Чому Чіпка знову почав « перехиляти лишню чарку»?
22.                       Який страшний злочин вчинив Чіпка ?
23.                       Хто взяв Мотрю догодовувати до смерті після того, як Чіпку           
                 заарештували?
24.                       Як закінчилося життя Галі?

Гра  «Відгадай героя за його описом»

1.     «Купивши ґрунт, почув себе… зараз іншим…зовсім іншими очима дивився на людей: до багачів горнувся, а на голоту дивився згорда».
2.     «Не судилося.. щастя. Не знала вона його змалку; не бачила дівкою, жінкою»
3.     «Чорний шовковий пух тільки що висипався на верхній губі, де колись малося бути вусам… Ніс невеличкий, тонкий трохи загострений; темні карі очі – теж гострі; лице довгообразе – козаче; ні високого, ні низького зросту,- тільки плечі широкі та груди високі..Оце й уся врода»
4.     «Як же дійшов до літ та убрався у силу,- біда з ним та й годі! Високого зросту, бравий, широкоплечій, як із заліза збитий, а до того ще меткий, як заєць, співун – реготун… Хороший з лиця – повновидий; рум’янець на всю щоку, з чорними веселими очима, лискучим усом, - він був перший красень на селі».
5.     «Низенька, чорнява,заквітчана польовими квітами, вона й трохи не схожа була на селянок… Маленька , кругленька, швидка й жвава, одягнена в зелене убрання, між високим зеленим житом, - вона здавалася русалкою»
6.     «Знаючи красі своїй ціну, вона торгувала нею, як жид крамом, не пропускаючи випадку зірвати найбільше, а то й підголити»
7.     «…одрізнявся од усього товариства…неповороткий, неохайний . Голова величезна, обличчя татарське, кругле, як гарбуз, ноги короткі та товсті, як стовпці. Не любив він ні балакати, ні співати, а любив  на світі одну тільки горілку, дудлив її, як воду…»
8.     Весела, турботлива та розумна наймичка. Щоденні турботи, важкі будні надривають її сили, та тільки не добре серце.
9.     Бита горем, невилазними злиднями, завжди рада шматку хліба, вона зберегла в собі море людяності, доброзичливості й теплоти. Розважлива, житейськи мудра, знає багато казок, легенд, переказів.
10.                       «… худощавий, низький,мишастий…, такий і прудкий, говіркий, співучий – на селі перший співака»
11.                       Всякими  неправдами збагачується і повертається в село через тридцять років з грошми та «заслугами». Морально зіпсований солдатчиною, живе єдиною пристрастю – збагаченням.
12.                       … «широкоплечий панище, високий, бравий, з хорошим панським личком, з чорними вусами, з карими веселими очима»
13.                        « Таких парубків часто й густо можна зустріти по наших хуторах та селах. Одно тільки в нього неабияке – дуже палкий погляд, бистрий, як блискавка. Ним світилася якась незвичайна сміливість і духовна міць, разом з якоюсь хижою тугою…»





1 коментар:

  1. добрий день де б я могла знайти відповіді на данні питання

    ВідповістиВидалити

Де вчитель посіє,  там стелиться ласка Де вчитель посадить,  там сходить добро.         Бо вчитель – це доля складна  і прекрасн...